loading...
علمی تفریحی سرگرمی اینترنتی
آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
سلام 0 78 hadi
هادی بازدید : 72 دوشنبه 06 شهریور 1391 نظرات (0)

آزمایش کامل خون، همان آزمایش معروفی است که تعداد سلولهای اصلی خون طی آن اندازه گیری میشود.آزمایش خون (CBC) به معنای شمارش کامل خون یکی از ابتدایی ترین و در عین حال اصلی ترین آزمایشاتی است که می تواند زمینه تشخیص بسیاری از بیماریها را فراهم آورد و از همه مهم تر، بیانگر شرایط کلی و حیاتی بدن می باشد. برای آشنایی بیشتر با اجزای این آزمایش و فهمیدن اینکه معنی آن چند حرف انگلیسی مثل با اعدادی که روبه رویشان نوشته میشود چیست، می توانید مطالب زیر را دنبال HCT یا RBCکنید.

RBC (Red blood cell)

RBC مخفف سلول قرمز خون است. این سلولهای قرمز خون یا همان گلبولهای قرمز، در واقع اصلی ترین قسمت خون و عامل رنگ قرمز آن هستند. این رنگ به دلیل ...........

هادی بازدید : 36 دوشنبه 06 شهریور 1391 نظرات (0)

 

فرسایش یاخته های خون ساز مغز استخوان و عدم تکثیر صحیح آن ها یکی از بیماری های خونی محسوب می گردد که احتمال بروز آن با افزایش سن بالا رفته و به نام سندرم بدسازی مغز استخوان (MDS) موسوم است. در عین حال با افزایش سن، احتمال بروز بدخیمی ها و منجمله بدخیمی های خونی نیز افزایش خواهد یافت که این گروه از بدخیمی ها را عمدتا تحت نام لوسمی ها می شناسیم.

متاسفانه آغاز این بیماری ها در بسیاری از موارد بسیار آهسته و بی سر و صدا بوده و تنها هنگامی علائم بالینی آنها تظاهر می یابند که بیماری در بدن منتشر گشته و استقرار یافته است. در بعضی از مواقع همچون لوسمی مزمن لنفاوی و لوسمی مزمن میلوئیدی ممکن است بیماران کاملا فاقد علائم بالینی بوده و یا علائم بالینی محو و غیر اختصاصی همچون ضعف و بی حالی را از خود بروز دهند. در این موارد بیماری آن ها تنها با یک آزمایش ساده خون محیطی که به نام شمارش کامل یاخته های خونی یا CBC است تشخیص داده خواهد شد.

جهت انجام آزمایش CBC تنها نیاز به 1 الی 2 میلی لیتر خون می باشد. به منظور پیشگیری از لخته شدن خون، آن را با ضد انعقاد مناسبی مخلوط می نمایند. گرچه در سابق این آزمایش به روش دستی صورت می پذیرفت اما امروزه، با پیشرفت های صورت گرفته در تجهیزات آزمایشگاهی، به صورت کامل و یا حداقل نیمه کامل به شکل اتوماتیک و به کمک دستگاه هایی موسوم به هموسایتومتر انجام می پذیرد.

با کمک آزمایش CBC می توان پی به پارامترهای متعدد خونی همچون تعداد یاخته های سفید (WBC)، تعداد یاخته های سرخ (RBC) و تعداد پلاکت ها (Plt) در واحد مشخصی از حجم خون برد. بعلاوه این آزمایش قادر است مقدار هموگلوبین خون (Hgb) فرد را در حجم مشخصی از خون آشکار سازد. هموگلوبین رنگ دانه قرمز درون یاخته های سرخ است که وظیفه آن رساندن اکسیژن به بافت های بدن می باشد.

از دیگر پارامتر های خونی که توسط آزمایش CBC مشخص می گردد، هماتوکریت (Hct) نام دارد. هماتوکریت بیانگر درصد حجم یاخته های سرخ نسبت به کل حجم خون بوده و در کم خونی ها اغلب به همراه هموگلوبین کاهش می یابد. در آزمایش CBC انواع یاخته های سفید نیز تفکیک می شوند. 5 نوع یاخته سفید در خون ما در گردش هستند که نسبت آن ها در بیماری های مختلف به هم خورده و معمولا تعداد یکی از آن ها افزایش خواهد یافت که این مهم، راهنمای ارزشمندی جهت پزشکان معالج محسوب می گردد. در آزمایش CBC پارامتر های فرعی متعددی نیز محاسبه و گزارش می گردند که به خاطر تخصصی بودن آن ها از ذکرشان صرف نظر می شود.

دکتر امیر سید علی مهبد

آزمایشگاه تشخیص پزشکی نامدار

scroll back to top

هادی بازدید : 35 دوشنبه 06 شهریور 1391 نظرات (0)

شبكه چيست ؟

شبكه در پايه اي ترين سطح خود شامل دو کامپيوترمي باشد که به وسيله کابل به يكديگر متصل شده اندبه طوري که از داده ها به طور مشترك استفاده نمايند !

در حالي که ايده دو کامپيوتري که با کابل به هم متصل شده اند ممكن است عجيب به نظر برسد ولي در گذشته اينكار موفقعيت بزرگي در ارتباطات محسوب مي شد !

در ابتدا تكنولوژي شبكه تعداد کامپيوتر هاي متصل و نيز فاصله فيزيكي آه تحت پوشش شبكه قرار مي گرفت را محدود مي ساخت مثلا از اين شبكه ها مي شد در داخل يك ساختمان و يا شرکت کوچك استفاده نمود آه اين شبكه ها در بعضي موارد مناسب هستند و امروز نيز مورد استفاده قرار مي گيرند و شبكه هاي محلي ناميده مي شوند !

شبكه هاي محلي قديمي  نمي توانستند به طور شا يسته اي نيازهاي شبكه اي شرکتهاي بزرگ تجاري با دفاتري درمكان هاي مختلف را بر آورده سازند اما وقتي شبكه هاي گسترده طراحي گرديد حوزه جغرافيايي شبكه با اتصال (( wan))کاربران در استان ها با شهر هاي متفاوت رشد نمود و در اين شبكه ها تعداد کاربران در شبكه مي توانست تا هزاران کاربرافزايش يابد!

چرا از شبكه استفاده مي کنيم ؟

عمدتا از شبكه براي به اشتراك در آوردن منابع و امكانات ارتباط  پيوسته استفاده مي شود . منابع شامل داده ها برنامه هاي کاربردي  ودستگاهاي جانبي مي باشد . دستگاهاي جانبي شامل درايو ديسك خارجي چاپگر ماوس مودم يا جوي استيك مي باشد !

 

هادی بازدید : 53 دوشنبه 06 شهریور 1391 نظرات (0)

HIV نام ویروسی است که سبب بیماری ایدز می شود در این بیماری سیستم ایمنی بدن متلاشی شده و موجب ایجاد عفونت های مرگبار و بعضی از انواع سرطان ها می شود واژه ایدز ( AIDS ) که برای اولین بار در سال ۱۹۸۲ به کار رفت به معنای « سندرم اکتسابی نقص ایمنی » می باشد :
Acquired : چیزی که کسب می شود و زمینه ژنتیکی ندارد و در اثر تماس با عامل ایجاد کننده بیاری ایجاد می شود ( که در این بیماری ویروس  HIV می باشد )
Immune : ایمنی یا محافظت در مقابل بیماری
Deficiency : فقدان ، نقض
Syndrome : سندرم به مجموعه ای از علایم و مشکلات گفته می شود که روی هم نمایانگر بیماری مشخصی هستند در بیماری ایدز منظور از سندرم مجموعه عفونت های معین و یا سرطان هایی است که همراه با کاهش تعداد برخی از سلولهای ایمنی می باشد
HIV به معنای ویروس نقص ایمنی انسان می باشد:
Human : انسان
Immunodeficiency : نقص ایمنی
Virus : ویروس
این ویروس می تواند از طریق برخی از ترشحات بدن فرد آلوده به ویروس به فرد سالم دیگر منتقل شود.خون، منی و ترشحات مجرای تناسلی زنان از جمله ترشحاتی هستندکه می توانند این ویروس را از افراد آلوده به HIV به فرد سالم منتقل کنند.
اولین ویروس HIV در انسان مربوط به نمونه .............

تعداد صفحات : 7

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    نظر شما در مورداین وب سایت ؟
    به کدام بخش وب سایت علاقه مندید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 88
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 21
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 24
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 31
  • بازدید ماه : 26
  • بازدید سال : 380
  • بازدید کلی : 7,646
  • کدهای اختصاصی
    http://hsa3.rozblog.com/Contact: [-Contact_Site-]
    ایمیل خصوصی : [-Contact_Email-]
    نام : [-Contact_Name-]
    موضوع : [-Contact_SubJect-]
    پیام : [-Contact_Message-]
    شکلک : [-Contact_Smile-]
    [-Contact_Captcha_Img-]
    کد امنیتی : [-Contact_Captcha-]
    [-Contact_Button-]