loading...
علمی تفریحی سرگرمی اینترنتی
آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
سلام 0 78 hadi
هادی بازدید : 38 چهارشنبه 22 شهریور 1391 نظرات (0)

نام بیماری : افسردگي‌ پس‌ از زايمان‌

نام بیماری به انگلیسی : postpartum depression

شرح بيماري

افسردگي‌ پس‌ از زايمان‌ ‌ شروع‌ شده‌ در طي‌ 6 هفته‌ پس‌ از زايمان‌

علايم‌ شايع‌

احساس‌ غمگيني‌، نااميدي‌ و دلتنگي‌

كاهش‌ اشتها و كاهش‌ وزن‌

بي‌انرژي‌ بودن‌؛ خستگي‌

كندي‌ در تكلم‌ و تفكر

بروز مكرر سردرد و ساير ناراحتي‌هاي‌ فيزيكي‌.

سردرگمي‌ درباره‌ توانايي‌ بهبود زندگي‌

علل‌

درجاتي‌ از افسردگي‌ در طي‌ هفته‌هاي‌ اول‌ پس‌ از زايمان‌ در مادران‌ شايع‌ است‌. بارداري‌ و زايمان‌ با تغييرات‌ هورموني‌ ناگهاني‌ همراهند كه‌ بر حالات‌ روحي‌ رواني‌ فرد تأثير گذارند.

پذيرفتن‌ مسؤوليت‌ 24 ساعته‌ مراقبت‌ از يك‌ نوزاد شيرخوار تطابق‌ عمده‌اي‌ را از نظر رواني‌ و شيوه‌ زندگي‌ در اكثر مادران‌ مي‌طلبد، حتي‌ اگر نوزاد فرزند اول‌ نباشد. اين‌ استرس‌هاي‌ فيزيكي‌ و رواني‌ معمولاً با استراحت‌ ناكافي‌ تا هنگام‌ ثبات‌ يافتن‌ نيازهاي‌ معمول‌ كودك‌ همراه‌ است‌، بنابراين‌ خستگي‌ و افسردگي‌ در مادران‌ غيرمعمول‌ نيست‌.

عوامل تشديد كننده بيماري

استرس‌

كمبود خواب‌

تغذيه‌ نامطلوب‌

فقدان‌ حمايت‌ مادر از سوي‌ همسر، خانواده‌ يا دوستان‌

سابقه‌ اختلالات‌ رواني‌ قبلي‌ در مادر

پيشگيري‌

اين‌ عارضه‌ قابل‌ پيشگيري‌ نيست‌ ولي‌ مي‌توان‌ آن‌ را با استراحت‌ كافي‌، رژيم‌ غذايي‌ مطلوب‌ و حمايت‌هاي‌ روحي‌ كافي‌ به‌ حداقل‌ رساند.

عواقب‌ مورد انتظار

افسردگي‌ خفيف‌ پس‌ از زايمان‌ با حمايت‌ خانواده‌ و دوستان‌ معمولاً به‌ سرعت‌ برطرف‌ مي‌شود. اگر افسردگي‌ شديد شود ممكن‌ است‌ مادر ديگر قادر به‌ مراقبت‌ از خود و كودك‌ نباشد و بستري‌ در بيمارستان‌ ممكن‌ است‌ ضرورت‌ يابد (به‌ ندرت‌). حتي‌ موارد شديد افسردگي‌ با داروها، مشاوره‌ با متخصص‌ مربوطه‌ و حمايت‌ اطرافيان‌ معمولاً قابل‌ علاج‌ است‌.

عوارض‌ احتمالي‌

فقدان‌ پيوند عاطفي‌ بين‌ مادر و كودك‌، كه‌ براي‌ هر دو زيان‌آور است‌.

افسردگي‌ شديد كه‌ ممكن‌ است‌ با احساسات‌ تهاجمي‌ نسبت‌ به‌ كودك‌، از دست‌ دادن‌ احساس‌ عزت‌ در ظاهر و منزل‌، بي‌ اشتهايي‌ يا غذا خوردن‌ اجباري‌، دوري‌ كردن‌ از ديگران‌ يا تمايلات‌ خودكشي‌ همراه‌ باشد.

درمان‌

اصول‌ كلي‌

مادران‌ نبايد از اين‌ كه‌ احساسات‌ پيچيده‌اي‌ در مورد مادر بودن‌ خود دارند احساس‌ گناه‌ كنند. ايجاد تطابق‌ و ايجاد پيوندي‌ عاطفي‌ طبيعي‌ نياز به‌ درمان‌ دارد.

- در نظر گرفتن‌ برنامه‌هاي‌ مكرر خارج‌ از منزل‌ نظير قدم‌ زدن‌ و ديدارهاي‌ كوتاه‌ با دوستان‌ و اقوام‌ براي‌ مادران‌ مفيد است‌. اين‌ برنامه‌ها به‌ مادران‌ كمك‌ مي‌كند تا دچار احساس‌ انزوا از ديگران‌ نشوند.

- مادران‌ بايد كودك‌ خود را در اتاق‌ جداگانه‌اي‌ بخوابانند. در اين‌ صورت‌ مادران‌ راحت‌تر استراحت‌ خواهند كرد.

- مادران‌ مي‌توانند براي‌ كارهاي‌ روزانه‌ نظير خريد كردن‌ و مراقبت‌ از كودك‌ در هنگام‌ استراحت‌ خود از خانواده‌ يا دوستان‌ كمك‌ بگيرند.

- مادر در صورت‌ احساس‌ افسردگي‌ بهتر است‌ احساسات‌ خود را با همسر يا يك‌ دوست‌ كه‌ شنونده‌ خوبي‌ براي‌ حرف‌هاي‌ اوست‌ در ميان‌ بگذارد. صحبت‌ كردن‌ با ساير مادران‌ امكان‌ استفاده‌ از همفكري‌ و تجربه‌ آنان‌ را فراهم‌ مي‌كند.

- اگر افسردگي‌ شديد شده‌ و بستري‌ در بيمارستان‌ را ايجاد نمايد، توصيه‌ مي‌شود كه‌ مادر در يك‌ مركز نزديك‌ منزل‌ بستري‌ شود تا رابطه‌ نزديك‌ وي‌ با كودك‌ حفظ‌ شود.

- روان‌ درماني‌ يا مشاوره‌ با متخصص‌ مربوطه‌ در صورت‌ تداوم‌ افسردگي‌ توصيه‌ مي‌شود.

داروها

داروهاي‌ ضدافسردگي‌. اين‌ داروها اغلب‌ هنگامي‌ مؤثرند كه‌ 4-3 هفته‌ مصرف‌ شوند. اگر مادر به‌ كودك‌ خود شير مي‌دهد هرگونه‌ داروي‌ تجويزي‌ از اين‌ بابت‌ بايد به‌ دقت‌ در نظر گرفته‌ شود.

فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري

محدوديتي‌ وجود ندارد. فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري هاي‌ طبيعي‌ خود را هر چه‌ سريعتر از سر بگيريد.

رژيم‌ غذايي‌

رژيم‌ خاصي‌ نياز نيست‌.

درچه شرايطي بايد به پزشك مراجعه نمود؟

وجود افسردگي‌ پس‌ از زايمان‌ و در كنار آن‌ رخداد تغييرات‌ ديگر در زندگي‌ نظير طلاق‌، تغيير شيوه‌ زندگي‌ يا اسباب‌ كشي‌

- عدم‌ بهبود افسردگي‌ پس‌ از زايمان‌ در طي‌ 6-4 هفته‌

- وجود افكار و تصميمات‌ جدي‌ خودكشي‌ كه‌ اين‌ حالت‌ يك‌ فوريت‌ روانپزشكي‌ است‌

هادی بازدید : 47 جمعه 10 شهریور 1391 نظرات (0)
خوابیدن، مانند غذا خوردن، از عوامل مهم رشد در کودکان است. خواب خوب و کافی، تاثیر زیادی بر رشد کودک دارد و بدخوابی و نداشتن استراحت کافی می‌تواند اثر مخربی بر این روند گذاشته و عامل ایجاد اضطراب و نگرانی برای والدین شود.



ویژگی‌های خواب كودكان

با در نظر گرفتن ساعت‌های مختلف خواب در کودکان، نوزاد، از تولد تا سه ماهگی، بین 16 تا 17 ساعت در شبانه‌روز می‌خوابد. این میزان، از سه تا شش ماهگی، به هفت ساعت در شب می‌رسد. از شش تا 9 ماهگی، شب‌ها را كامل می‌خوابند. از 9 تا 12سالگی، بچه‌ها معمولا هفت ساعت در شب می‌خوابند و دو ساعت در روز استراحت می‌كنند. پاره‌ای از عوامل محیطی و ذاتی هم وجود دارد که می‌تواند ریتم خواب در کودکان را برهم زند.

چرا بدخوابی؟

  • اگر از کولیک که یکی از عوامل مهم بروز درد و کلافگی و در نتیجه، بدخوابی در میان نوزادان است، بگذریم، در کودکان بالای چهار ماه که بعد از بیدار شدن و در آغوش گرفته شدن، بلافاصله آرام می‌شوند، این بدخوابی، نوعی امتیاز گرفتن از والدین محسوب می‌شود.
  • خوردن غذاهایی با کالری بالا، شکلات، کودک را دچار بدخوابی می‌کند.
  • یکی دیگر از علل بدخوابی در کودکان، مقاومت و ترس آن‌ها به‌خاطر جدا خوابیدن از والدین است. این حالت باعث می‌شود که کودک، خواب منقطع و ناآرامی داشته باشد.
  • در كودك و بیماری‌های جسمانی از جمله بیماری‌های تیروییدی و بعضی اختلالات خونی هم ممكن است در كودك، اختلال خواب تولید كنند.
  • کابوس دیدن، یکی دیگر از عوامل مهم بدخوابی است.. بچه‌ها در سنین سه تا شش سالگی، دچار اضطراب‌هایی می‌شوند كه مشكلات خواب را در پی دارد و معمولا برای خوابیدن، مقاومت می‌كنند.




بهترین برخورد با کودکانی که بدخواب شده‌اند، چیست؟


ریتم خواب و بیداری كودكان، گاهی، به دلایل مختلف، به‌هم می‌خورد. در این شرایط، كودك بدخلق می‌شود و دایم نق می‌زند. یكی از راه‌هایی كه می‌توان این وضع را اصلاح و خود و كودك‌تان را آسوده کنید، این است كه:


1- سعی نكنید هر ساعت از روز، او را مجبور كنید كه بخوابد.


2- در طول روز، سعی كنید با بازی كردن، او را خسته کنید.


3- تا شب صبركنید تا در وقت مناسب و پس از آن‌كه غذایش را خورد، او را به اتاقش ببرید.


4- او را در تخت خودش بخوابانید و چراغ را خاموش كنید.


5- حالا، برایش یك داستان تعریف كنید. بهتراست كه یك داستان تخیلی باشد تا توجه‌اش كاملا جلب شود.


6- از نوازش كردنش، غافل نشوید و توجه داشته باشید كه به‌خاطر بدقلقی كردنش، از كوره در نروید!

هادی بازدید : 35 دوشنبه 06 شهریور 1391 نظرات (0)

 

درمان بیماری, آزمایش خون, سندرم تونل کارپال

احساس سوزن سوزن شدن دست و یا پا به علت فشار مستمر بر اعصاب، گاهی می تواند خوش خیم و موقتی باشد؛ برای مثال هنگامی که دست خود را موقع خواب زیر سرتان می گذارید و یا پاهای خود را برای مدت طولانی روی هم می اندازید، ممکن است این حالت در شما دیده شود.

این سوزن سوزن شدن که معمولا بدون درد است، با برداشتن فشار از روی اعصاب، از بین می رود.

برخی موارد، سوزن سوزن شدن دست ها یا پاها می تواند طولانی‌مدت و شدید باشد و معمولا با علائم دیگری همراه است مثل درد، خارش، بی حسی و ضعف عضلات.

در چنین مواردی، سوزن سوزن شدن ممکن است نشانه ای از آسیب عصبی، عفونت باکتریایی یا ویروسی، قرار گرفتن در معرض مواد سمی و بیماری های سیستمیک ...............

هادی بازدید : 48 دوشنبه 06 شهریور 1391 نظرات (0)

از بین بردن موهاى زائد, موهاى زائد

برخی براى از بین بردن موهاى زائد به راه كارهاى مختلفى روى مى آورند، اما به سبب ترشح هورمون یا جریان داشتن بیمارى، پس از مدت كوتاهی دوباره رشد موهاى زائد آغاز مى شود و از زیر پوست بیرون مى آید.

موهاى زائد از جمله عوامل ناراحت كننده اى است كه در بعضى از زنان به سبب اختلالات هورمونى یا بیماری ها یا عوارض دارویى ایجاد مى شود و به زیبایى پوست فرد لطمه مى زند و در واقع پوست بدن و صورت او را از شكل زنانه خارج مى كند.

چند سؤال و جواب از یکی از متخصصان پوست و زیبایی در باره ی پُر مویی

1- پُرمویى چیست و به چه علتى بوجود مى آید؟

رشد غیرطبیعى موهاى بدن در خانم ها به شكل مردانه را پرمویى یا در اصطلاح علمى "هیرسوتیسم"(HIRSUTISM) مى گویند. گاهى در قسمت هایی از بدن خانم ها (صورت، پایین شكم، دست و پاها، وسط سینه و اطراف سینه ها، ناحیه ی كمر و قسمت .............

 

هادی بازدید : 60 دوشنبه 06 شهریور 1391 نظرات (0)

رژیم, بی‌خوابی, خستگی مفرط

 

بی‌خوابی تنها دلیل خستگی و کسالت نیست. دلایل دیگری نیز وجود دارد که باک انرژی شما را خالی کرده و باعث می‌شود که احساس خستگی بکنید.

برای شناسایی و مقابله با دزدان انرژی با ما همراه باشید. کار سختی نیست فقط کافی است در رژیم و عادت‌های غذایی‌تان تغییراتی ایجاد کنید. خواهید دید که احساس سرزندگی و شادابی خواهید داشت.

١- احتمالاً گلوسیدها را از برنامه‌ی غذایی‌تان حذف کرده‌اید

اگر در طول روز زیاد احساس خستگی می‌کنید یکی از دلایلش این می‌تواند باشد که شما رژیم بدون گلوسید گرفته‌اید. یعنی اینکه کربوهیدرات را از برنامه‌ی غذایی خود حذف کرده‌اید. یک چنین رژیمی شما را بی انرژی می‌کند. باید بدانید که مغز انسان با پروتئین کار نمی‌کند بلکه با گلوسیدها امورات خود را می‌گذراند. این‌گونه است که بدن ما گلوسیدهایی ............

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    نظر شما در مورداین وب سایت ؟
    به کدام بخش وب سایت علاقه مندید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 88
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 16
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 23
  • بازدید ماه : 18
  • بازدید سال : 372
  • بازدید کلی : 7,638
  • کدهای اختصاصی
    http://hsa3.rozblog.com/Contact: [-Contact_Site-]
    ایمیل خصوصی : [-Contact_Email-]
    نام : [-Contact_Name-]
    موضوع : [-Contact_SubJect-]
    پیام : [-Contact_Message-]
    شکلک : [-Contact_Smile-]
    [-Contact_Captcha_Img-]
    کد امنیتی : [-Contact_Captcha-]
    [-Contact_Button-]